În vara lui 2009 am petrecut o vacanță în Grecia. O săptămână de vacanță în insula Thassos, mai exact în stațiunea Potos, cazându-ne la Villa Stella. Într-una din zile am decis să facem o excursie pe muntele Ipsarion. Așa-numita "Thassos off-road" sau "Thassos Jeep Safari".

Am plătit 20 de euro de persoană și am plecat dimineață din Limenaria, am mers spre Maries și-apoi spre Kastro, sătucul părăsit, cocoțat sus pe munte. Ne-am urcat într-o mașină de teren (Suzuki Jimny parcă) și am purces la drum, însoțiți de ghid.

Primul popas aveam să-l facem la mănăstirea Panagia, din satul cu același nume. N-am vizitat-o însă, pentru că era închisă în acel moment. Lăcașul, construit în 1845, are un singur preot, plecat atunci în alt sat pentru a-și înlocui un coleg :)

P1000796manastirea Panaghia

În ascensiunea noastra, al doilea popas l-am facut la lacul de acumulare Maries, un lac artificial făcut cu fonduri europene pentru alimentarea cu apa a insulei. Apoi ne-am oprit pe marginea unui parau de munte, in apele caruia ne-am balacit si am urcat spre micile lui cascade. Natură pură, cu vegetatie alpina pitica si parauri ce serpuiesc in terase sapate in piatra muntelui, coborând spre lacul de acumulare...

P1000798lacul de acumulare Maries

Al treilea popas din acest "jeep safari" l-am facut in Kastro, cel mai vechi sat din insula Thassos, ce dateaza din evul mediu, bine ascuns in munti, la 450 m altitudine. Ni s-a spus că în secolul al XV-lea, geneovezii ajunsi pe insula au construit aici un castel fortificat (1414-1455), care avea sa devina nucleul unei asezari rurale si caruia turcii se pare ca nu au resusit sa-i stearga identitatea in 400 de ani de dominatie.

La prima vedere, in Kastro totul pare incremenit si ca timpul s-a oprit in loc. De altfel, satului Kastro i se mai spune și Koufo Horio (Satul Surd). Locuintele din piatra, bine conservate, sunt folosite pe timpul verii drept case de vacanta în Thassos. Proprietarii lor au coborat de-a lungul timpurilor spre Limenaria pentru asigurarea unui trai mai bun.

P1000824biserica Kastro

Ceea ce nu au abandonat niciodata locuitorii din Kastro este biserica satului, care pastreaza osuariul (cimitirul). Oriunde ar muri kastrenii, ramasitele pamantesti sunt aduse aici pentru odihna vesnica. Biserica a fost construita in anul 1800 si are hramul Sfantului Atanasie, sarbatorit in luna ianuarie. Ea a constituit peste veacuri simbolul continuitatii si al culturalitatii in vechiul sat ascuns in munte de ochii piratilor care navigau candva pe Marea Egee.

Dupa ce am vizitat centrul istoric al satului, am poposit la o taverna pentru a mânca de pranz (omleta, salata greceasca,cafea,bere). Taverna este depozitara multor obiecte vechi, expuse acum privirilor turistilor.

[gallery ids="10459,10458,10457"]

Dupa pranz, am luat reluat drumul muntelui spre Limenaria, pe un alt traseu, pe parcursul caruia am facut popas la o cascada si la o cariera de marmura (insula Thassos are si azi exploatatii active ale marmurei).

Prin Pefkari am ajuns in Potos, pe plaja, la barul San Antonio, unde ne am racorit cu bere,vin, bauturi racoritoare, toată tratația de aici fiind inclusă în prețul acestui jeep safari.

Și așa s-a încheiat frumoasa noastră zi, petrecută prin munții Thassosului ...

[box type="info"]O variantă pentru un traseu off-road în munții din Thassos poți găsi aici: www.thassosofroad.gr[/box]