Dacă nu sunteți deloc relaxat înaintea unui zbor cu avionul atunci aveți nevoie de puțină informare. Probabil nu vă va vindeca frica de zbor, dar va scădea cu siguranță procentul de neliniște pe care îl resimțiți pe parcurs.
Cea mai mare parte a zgomotelor din avion sunt perfect normale. Dacă ceva scârțâie sau trosnește, nu înseamnă că se prăbușește aeronava, așa cum se gândește orice călător cu teamă de zbor :). Dacă faceți parte din această categorie, atunci cu siguranță vi s-a întâmplat să vă panicați doar pentru că aripa stângă a scos un sunet ciudat. Statistica e clară: n-aveți motive!
Acel "puf!" de dinainte de decolare: Este unul dintre primele sunete pe care le auziți când avionul se pune în mișcare pe pistă și înseamnă că sistemul de ventilație a fost mutat de la cel exterior la cel interior. De asemenea, luminile se vor închide și deschide pentru a trece la unitatea electrică a aeronavei. Când avioanele sunt la sol, se face economie dacă nu se consumă resursele de la bord și avionul e conectat la surse externe.
Când avionul este condus pe pistă la decolare sau după aterizare (plane-taxi), va scoate un sunet ciudat, ca un lătrat. Acela este sistemul hidraulic, care ajută printre altele la direcție, frânare și presiunea aerului.
Vâjâitul aripilor: Când decolează și când este în aer, avionul va scoate acest sunet pentru că se reglează flapsurile. Acestea ajută la ridicarea aeronavei de pe pistă și menținerea vitezei.
"Bang"-ul din burtă: La aterizare, când se apropie de 600 de metri altitudine, un flap de sub aripă se deschide și de acolo iese mecanismul cu roți care înlesnește procedura. E perfect normal să auzim un sunet puternic. Chiar indicat :D
Țiuit al frânelor: După ce avionul aterizează, veți auzi cu siguranță acest sunet. Nu înseamnă că a făcut pilotul ceva greșit sau că frânele au nevoie de niște lichid. Avionul trebuie să mențină o anumită viteză pentru a atinge pista, între 150 și 250 de km/h, și apoi are doar lungimea pistei pentru a opri un aparat de 2 tone, plin cu oameni și bagaje.
Comentarii