Iluminatul pe strazile bucurestene era inexistent pana la jumatatea secolului al XIX-lea, cand, din loc in loc, au inceput sa apara felinarele. In anul 1857, Bucurestiul a devenit primul oras din lume iluminat cu petrol lampant. Casele oamenilor de rand erau luminate cu lumanari, la fel si casele boieresti.
O imagine din vremurile acelea este prezentata de colonelul Dimitrie Papazoglu, in "Istoria Fondarii Orasului Bucuresti": "Iluminatul Capitalei se facea cu lumanari de seu in felinare, iar boierii cei mari umblau noaptea cu masalaua (torta), compusa din zdrente muiate in pacura si puse in gratare de fier, purtate in spinare de tigani masalagii, robii lor, si aceasta din cauza stradelor cele podite cu barne”.
In anul 1852, farmacistul Lukasiewitz a realizat in laboratorul sau petrolul lampant. Ideea a apartinut farmacistului Adolf Steege, iar concesiunea i-a fost atribuita lui Teodor M. Mehedinteanu. In anul 1857 s-a deschis prima rafinarie industriala, langa Ploiesti, iar petrolul romanesc a devenit astfel, primul combustibil intrat in circuitul comercial.
In Bucuresti, in anul 1871, erau 785 de felinare cu lampi de petrol lampant, in 1901, erau 3.060 de felinare cu petrol, 990 cu ulei mineral, 4.000 cu gaz aerian si 200 erau lampi cu arc voltaic (becuri electrice).
Timisoara sub imperiul Austro-Ungar.