Spania este una dintre tarile pe care mi-am dorit foarte mult sa le vizitez. O fi din cauza telenovelelor care mi-au incantat copilaria si a actorilor cu vorba lor usor sasaita dar atat de melodioasa in acelasi timp, o fi din cauza meciurilor celor de la Real Madrid, in a caror fana infocata m-a transformat tata, sau poate a sangriei in ritm de flamenco la care inca visez? Cert este ca am simtit ca l-am apucat pe Dumnezeu de-un picior cand, la implinirea a 20 de ani, am primit in dar o vacanta la Madrid, capitala acestei superbe tari latine.

madrid

Mi-am facut rezervarea la Tarom pentru zbor, am vorbit cu agentia de turism si am rezervat camera la hotel pentru o saptamana. Mi-am luat un aparat nou de fotografiat ca sa pot imortaliza tot ceea ce voi vizita si cred ca mi-am facut si desfacut bagajele de vreo 20 de ori pana sa ma decid ce anume sa iau cu mine. Si tot n-am nimerit-o, pentru ca am plecat din Bucuresti unde erau pe putin vreo 40 de grade ca sa aterizez in Madrid la 27 de grade.

Madridul a fost tot ce mi-am imaginat si poate chiar mai mult. Un oras deosebit, care stie sa imbine foarte bine nouatile cu vintage-ul, un oras care imbine comoditatea cu eleganta, un oras de oameni vorbareti, politicosi si foarte amabili. Am avut placerea sa vad oameni in costum mergand pe bicicleta in drum spre serviciu, oameni care stau in fund pe podeaua metroului in drum spre/sau de la birou, cu castile pe urechi si o carte buna in mana, oameni care te saluta si iti zambesc pe strada fara a te cunoaste, dar intr-un mod placut care nu te face sa te simti jenata sau stanjenita.

Madridul este un adevarat furnicar, oameni care vin, oameni care pleaca si oameni care sarbatoresc pentru ca aproape in fiecare zi a saptamanii vei gasi un cartier in care sa fie vreo Fiesta locala. As putea spune ca este orasul berariilor, al sfintilor si al fantanilor arteziene. Probabil va ganditi ca acestea trei n-au nimic in comun intre ele si totusi au in comun Madridul pentru veti gasi berarii la fiecare colt de strada, fantani arteziene in fiecare sens giratoriu (si credeti-ma ca sunt multe sensuri giratorii - de fapt cam la fiecare intersectie de strazi e cate unul), iar statuile cu sfinti - cam peste tot pe unde iti arunci privirea.

madrid

Marketingul nu este o stiinta straina madrilenilor. Stau foarte bine la acest capitol si ar fi in stare sa-ti vanda pana si o piatra de pe marginea drumului cu 2 Euro si sa-ti spuna ca e piatra de pe autostrada Madrid - Barcelona :). Pe bune, ar trebui sa luam niste lectii de la ei in ceea ce priveste turismul. Strazile incarcate de cladiri medievale foarte bine intretinute, multitudinea de obiective turistice, bodegile spaniole atat de renumite in care te poti delecta cu masline, muraturi, sangria, bere si cel mai delicios vermut pe care l-am baut vreodata, toate sunt lucruri care mă vor lega pentru totdeauna afectiv de Madrid.

Cluburile si restaurantele traditionale unde te poti delecta savurand bucate specifice, de la paella la gazpacho, pe muzica si dansuri de flamenco, fac din Madrid un adevarat paradis pentru turisti.

Jamon pus la mucegait

La 20 de ani nu pui foarte mult accent pe lux si comoditate, exact ca in melodia celor de la Voltaj, "fara griji si fara bani". Motiv pentru care am optat pentru o cazare la un hostel, mai ales ca tinerii beneficiaza de reduceri la astfel de locatii pentru cazare. Eu am optat pentru Hostelul Coco Loco, situat exact in inima Madridului, in apropiere de palatul regal si Piata Spaniei. Am luat o camera de 2 persoane care ne-a costat 180 de euro pentru o saptamana, adică 25 de euro pe zi.

Conditiile au fost foarte bune. Camera curata, baile si dusurile, desi la comun, foarte bine intretinute. De mancat se manca foarte bine la bodegile din zona, micul dejun 1-2 euro, iar pranzul la 6 euro.

Am fost foarte impresionata de faptul ca te ajutau sa-ti organizezi programul de vizite la obiectivele turistice, in asa fel incat sa prinzi zilele cand se viziteaza fara sa platesti, si asta fara sa perceapa nici o taxa in plus. De asemenea, puneau la dispozitie clientilor cazati la ei si ghizi turistici pentru turul orasului in mod gratuit daca grupul depasea 10 persoane!

retiro madrid

madrid spania

Madridul este o adevarata cutie cu suprize in materie de obiective turistice si se poate spune cu usurinta ca distractie este la ea acasa in aceasta veche si frumoasa capitala europeana.

Cazarea in centrul vechi al orasului m-a ajutat sa ma bucur de tot ce are de oferit Madridul. Am vizitat Palatul Regal sau Palacio Real, cum i se spune, unde mi-am bucurat ochii cu multitudinea de tablouri renumite expuse aici, cu camerele si armureria regala care sunt mai mult decat spectaculoase fiind incarcate de atatea antichitati.

palatul regal palacio real madrid

Chiar langa palat se afla Catedrala Almudena, o adevarata bijuterie arhitecturala unde pacea si linistea te cuprind de indata ce ii treci pragul. La magazinul de suveniruri al catedralei au niste medalioane de argint cu Sf. de Almudena absolut superbe si n-am rezistat fara a achizitiona cateva.

madrid spania

Este imposibil sa ajungi la Madrid si sa nu-ti doresti sa-i vizitezi muzeele, care sunt vreo cateva la numar, cele mai importante fiind Reina Sofia si Prado. La Prado ai ocazia sa vezi tablouri ale unor pictori celebri ca Velasquez, Goya, El Greco, Raphael, Ribera, pe cand la Reina Sofia il poti admira pe Picasso cu minunatele sale opere, inclusiv binecunoscuta Guernica.

Bine, bine, recunosc nu sunt vreun critic de arta si n-am inteles de ce toata lumea trateaza aceasta pictura abstracta ca pe ceva atat de impresionant, dar am admirat-o si eu ca restul turistilor, apoi m-am indreptat spre alte picturi, mai putin cunoscute, dar in care macar puteai distinge anumite forme si tipare. Mi-au placut foarte mult lifturile exterioare din sticla de la Reina Sofia, din care aveai o priveliste deosebita asupra piatetei din fata muzeului.

Parcul El Retiro este o minunata gradina publica unde te poti bucura atat de verdeata, cat si de multitudinea de obiective turistice, cum ar fi Palacio de Cristal, Palacio de Velasquez sau lacul in care te poti plimba cu barcute. Am ramas cu adevarat impresionata cand in Parcul del Retiro am intalnit Gradina Rozelor, unde se spune ca s-a plantat cate un trandafir pentru fiecare victima din atentatul cu bomba ce a avut loc in gara Atocha in 2005.

madrid spania

Gara Atocha mi s-a parut o combinatie foarte interesanta intre o gara centrala, de unde puteai lua trenuri sau metrouri, si un soi de gradina botanica.

atocha madrid spania

Nu va inchiputi ca sunt o mare microbista, de fapt nu ma pricep deloc la fotbal, dar nu am rezistat tentatiei de a-mi clati ochii cu peluza si muzeul stadionului Santiago Bernarbeu, stadionul celor de la Real Madrid, mai ales ca am ajuns in Madrid in seara in care acestia castigasera Cupa Spaniei si pe toate strazile din oras era Fiesta in cinstea echipei.

Si pot sa spun ca mi-a placut ce am vazut, imensa mare de verdeata, tribunele curate si bine intretinute si muzeul plin de obiecte ce apartineau fostilor fotbalisti ai echipei. Desi recunosc ca nu am inteles cum de poate fi considerat obiect de muzeu un adidas vechi si ponosit doar pentru ca i-a apartinut lui Raul sau mai stiu eu carui alt fotbalist celebru :).

santiago bernabeu real madrid muzeu stadion

Sunt o multime de lucruri care pot spune ca m-au impresionat la Madrid. Iată și două episoade care m-au șocat:

• Intr-una dintre seri am fost cu niste prieteni madrileni la o berarie tipica din centrul vechi al orasului. Nefiind mare amatoare de bere am ales vermutul si va asigur ca a fost cel mai bun pe care l-am gustat vreodata. La paharul de bautura primesti automat un castronel cu masline si ceapa murata in locul obisnuitilor covrigei sarati de la noi. Mirarea mea a aparut cand am realizat ca nu e nici o scrumiera pe masa si nu am ce face cu samburele de la masline. Ma tot gandeam ca oi fi nimerit intr-un bar de nefumatori si mi-am intrebat prietenii ce fac cu samburele, la care raspunsul lor m-a socat. Mi-au zis sa-l arunc pe jos, pentru ca la sfarsitul serii, cand barmanul face curat, cu cat sunt mai multe ambalaje aruncate si cu cat e mai multa mizerie, cu atat acesta e mai fericit, pentru ca inseamna ca a fost o seara profitabila, cu clienti din abundenta!
  • Acelasi soc l-am avut cateva zile mai tarziu cand am fost la un gratar intr-unul din locurile special amenajate din jurul Madridului si ma gandeam cum de ne judeca pe noi cand ei arunca sticle si hartii pe jos de impanzeau iarba in intregime. Raspunsul din nou a fost unul uimitor: "Aruncand ambalajele pe jos, avem grija de locurile de munca ale celor care curata si intretin spatiul respectiv, pentru ca daca e mizerie automat trebuie angajate persoane care sa curete" :).
  • Nu va ganditi ca sunt neaparat o persoana traditionalista sau cu idei preconcepute, dar recunosc ca nu a fost pe lista mea de preferinte ideea de a vedea persoane care se drogau de fata cu politia feroviara pe peron in asteptarea trenului! Fiind destul de scandalizata, am intrebat cum e posibil asa ceva, tinerii se drogheaza si politia nu intervine? Mi s-a răspuns că, în Spania, consumul de droguri ușoare e interzis, dar tolerat de oamenii legii ...

Și două ponturi

• Daca aveti pana in 26 de ani puteti beneficia de o multime de reduceri si facilitati cu ajutorul cardului Euro 26. Aveti intrare gratuita la anumite obiective turistice, reduceri la diverse restaurante si berarii, reduceri la evenimente, etc.
  • O alta modalitate de a face economii, de asta data in materie de transport este Tourist Travel Pass for Madrid, un card care reduce considerabil costul mijloacelor de transport in comun. Acest card il poti achizitiona de la 1 zi pana la 7 zile si are un pret intre 8 si 34 euro.