Vacanță în Egipt ... Hm, am ales destinatia la intamplare, de fapt vroim sa «fug» de amintirea unui necaz pe care tocmai il patisem in familie ... Asadar, scopul meu era doar sa plec de acasa si am ales Egiptul, poate pentru ca ma atrasese mai mult istoria lui.

Dar am ramas placut surprinsa la ceea ce am gasit acolo. Locuri minunate, oameni binevoitori si atenti la traditia lor. Un exemplu: fusesesm 5 zile in statiunea Sharm-El-Sheik, la Marea Rosie, si vazusem pe strada un barbat care facea tatuaje cu hena. Am zis sa incerc si eu, mi-a placut sa am un tatuaj, dar nu permanent, asa ca asta era o ocazie pentru mine de a-mi face ‘’hatarul’. Deci m-am asezat pe un scaun, iar barbatul in fata mea, pe un scaunel micut. Eu purtam o fusta, nu tocmai scurta, pana la genunchi, dar pentru ca la ei traditia spune ca femeilor sa nu li se vada picioarele, omul a plecat pentru cateva secunde si s-a intors cu un prosop de plaja sa-mi acopere picioarele!

Sa incepem povestea cu Cairo. Am stat 5 zile la un hotel de 3 stele, ok pentru banii platiti. Oricum toata ziua eram afara, vizitand locurile!

Nu mi-au ajuns aceste zile sa vad totul, credeti-ma! Bineinteles, am inceput cu Piramidele! O frumusete de nedescris! Uimitor cum pe atunci au putut construi asa ceva fara masini!

Altceva care mi-a placut foarte mult a fost un spectacol de lumini, seara, la Sfinx! Numele vine de la greci, din timpul Erei de Bronz, chiar inainte de trecerea lui Alexandrul cel Mare, derivand din verbul ‘’sphingo’’ care inseamna a strange tare, presupunandu-se ca in acea perioada vanatorii omorau leii prin strangulare. Sfinxul egiptean e vazut ca un gardian pazind intrarile in temple sau piramide.

Ceea ce m-a impresionat era faptul ca, daca voiai sa faci o scurta plimbare cu camilele, ghizi iti erau copii de nici 10 ani! Si, culmea, vorbeau engleza! Stalcit, dar o vorbeau!

Pont: sa nu faceti greseala mea, adica nu uitati sa aveti mereu la voi o sticla cu apa! Am zis ca mor de sete, mai ales ca am ales o perioada nu tocmai buna ptr Egipt, august, cand erau cel putin 50C la soare

egipt

A doua zi, am fost sa vizitez ‘’Village of pharaon’’ (Satul faraonilor). Ce mi-a placut! E undeva la marginea orasului, plin de verdeata, pe acolo trece Nilul facand ocolul insulei. Din momentul in care incepe croaziera pe canal, simti ca si cum esti ‘’aruncat’’ in timp, in Egiptul plin de istorie si legenda ! Oriunde te uiti, vei gasi din ce in ce mai multe privelisti si sunete ale Egiptului antic.

’Nefertari yacht’’era vaporasul care ne-a facut acest tur prin istorie. Un ghid ne explica diferitele metode folosite pe vremuri de egipteni. De exemplu, cum se facea parfumul ( pe marginea apei erau cativa "actori", sa-i numim asa, care mimau cum folosesc florile pentru a produce esenta de parfum), apoi urmau agricultura, industria antica si tot asa, pana se termina excursia cu vaporasul.

In interiorul insulei, se gaseste un mic muzeu cu alti "actori". Un loc care mi-a placut: un cuptor adevarat din lut, iar in jurul lui, doua femei (imbracate ca pe vremuri) coceau lipii. Ei bine, una dintre ele mi-a zis ca pot sa incerc si eu sa fac o pita. Am tot incercat sa bag coca in cuptor, cred ca le-am stricat vreo 5 pite pana am reusit :), apoi bineinteles ca am asteptat sa si mananc din propriul produs :)!

Imi pare rau ca nu am fotografii multe si expresive (atunci cand am fost in Egipt aparatele digitale erau o raritate). Am doar cateva poze scanate, dar exact pe cea mai haioasa nu o am! Era o incapere cu costume din perioada faraonilor si puteam sa ne imbracam si sa facem poze, avand diferite decoruri si diferite tipuri de costume, precum Cleopatra , cu peruca, sceptru, toate accesoriile. Eram atat de haioasa, ca pana si doamnele de acolo radeau, zicand ca sunt prima ‘’Cleopatra’’ blonda!

Pentru cuplurile care sunt interesate de o nunta cu adevarat romantica, veniti aici ! Se poate organiza o nunta in "stil faraonic" :), cu costumele de rigoare pentru miri, chiar si pentru invitati, plus un certificat de casatorie scris pe un papirus.

Urmatorul loc de vizitat pe lista mea a fost, bineinteles, Muzeul Egiptean din Cairo. Este enorm, are in jur de 120.000 de obiecte! Exista doar parterul si primul etaj, parterul avand o inaltime impresionanta! La parter gasiti o imensa colectie de papirusuri (de fapt, bucatele din ce a mai ramas de-a lungul anilor) si de monede folosite in Egiptul Antic. La etaj, se gasesc artefacte din ultimele doua dinastii ale Egiptului, incluzand obiecte din mormintele faraonilor, si de asemeni multe artefacte din Valea Regilor!

Un loc special era destinat mumiilor, acolo era interzisa fotografierea pentru a nu deteriora. Un alt loc care m-a fascinat a fost incaperea lui Tutankamon! Mormantul lui este unul dintre putinele care s-au gasit intacte! In interior e o vasta colectie de artefacte utilizate in timpul vietii lui, dar si bijuterii (coliere, bratari, chiar si vase din alabastru). Se gasesc in jur de 3.500 de obiecte, dar se presupune ca imediat dupa inmormantarea sa, fiii lui ar fi spart mormantul de doua ori, jefuind si luand diferite obiecte.

Cel mai cunoscut artefact este faimoasa Masca de Aur, care a fost asezata pe chipul lui Tutankamon dupa ce acesta a fost infasurat in bandaje speciale, masca cantarind in jur de 11 kg de aur pur. Tutankamon a fost cel de-al unsprezecelea faraon a dinastiei ‘’Noul imperiu’’, s-a nascut in 1345 si a murit in 1327 (IC).

Un alt faraon cunoscut e Ramses al 3-lea, faimos pentru calitatile sale de razboinic. Multe dintre ramasitele faraonilor se gasesc in acest muzeu, la parter!

Intr-o seara, am ales sa iau cina pe un vas de croaziera pe Nil. Tare mult mi-a placut! Bineinteles ca nu stiam exact ce mancam, dar cel putin am incercat din toate :) Un alt loc de vizitat e Biserica Ortodoxa Sf. Gheorghe, singura biserica rotunda din Egipt, fiind astfel construita din motive practice (a fost ridicata pe ruinele unui turn roman). Imediatlanga ea se afla acum ‘’Scaunul Patriarhului Grec Ortodox’’ din Alexandria, aceasta manastire neacceptand turisti.

Din goana masinii am putut vedea si cartierul Hélipolis, numele fiind dat de catre greci si insemnand ‘’Orasul Soarelui’’ fiind si divinitati cunoscute ca Zeul Soarelui RA, reprezentand zenitul, Zeul Khépri –reprezentand soarele renascut si Zeul Atoum- reprezentand apusul ; un loc total diferit de restul orasului Cairo, pentru ca aici locuiesc doar bogatasii. Continuand drumul meu, am ajuns si la Manastirea Sf. Simon Tabacarul. Impresionant loc, cu toate acele sculputuri in piatra de munte, o piatra de o culoare alba, zici ca au fost curatate si vopsite!

new6

Ultimul loc pe care l-am vizitat a fost ‘’Orasul mortilor’’, doar am trecut cu masina, nu m-am oprit si nu cred ca ar fi fost ceva mai mult de vazut decat vazusem in trecere! Mi-a dat fiori! Locuitori sunt putini, si anume cei care vor sa fie ‘’alaturi’’ de stramosii lor (“misterioase caile Domnului”, nu pot intelege asa ceva, dar exista si oameni de genul asta!), altii care au fost fortati de imprejurari, si anume, demolandu-se vechi cladiri ptr a se construi altele noi, si neavand unde sa mearga, au ales acest loc, fiind cunoscut si sub numele de ‘’Orasul Gunoi’’ pentru ca aici se gaseste si un centru de reciclare si reutilizare a diferitilor furnizori.

Am fost in Egipt acum aproape 13 ani, adică în anul 2000. Atunci preturile erau acceptabile. Am cumparat excursia prin agentie si m-a costat (zbor, hotel si transport hotel – aeroport) in jur de 600 de dolari. Nu e indicat sa mergeti in iulie sau august (ca mine!), e inuman de cald și nu veti putea savura in liniste privelistile minunate!

Mi-a parut rau ca nu am reusit sa merg si la Luxor, pe Valea Regilor, dar poate voi mai avea ocazia de a vizita Egiptul!

Vacanta placuta va doresc !