Anul trecut am hotarat sa ne petrecem concediul acolo unde se agata harta-n cui, mai bine zis in locul unde sunt cei mai deosebiti oameni, de care o sa-mi amintesc intotdeauna cu mare drag. Mi-am pregatit agenda din timp, am cautat zone si obiective de vizitat, am stabilit traseul si am ales restaurante si pensiuni unde sa ne cazam.
Am sa enumar locurile prin care am trecut: Calimanesti, Caciulata, Manastirea Cozia, Cisnadie, Sibiu, Sighisoara, Targu-Mures, Turda, Cluj-Napoca, Gherla, Dej, Baia Mare, Sighetu Marmatiei, Vatra Dornei - Bucovina cu Dorna Candreni, Poiana Stampei, Poiana Negri, Campulung Moldovenesc, Gura Humorului (Cacica), Suceava, Falticeni, Targu Neamt, Piatra Neamt, Bacau, Adjud, Marasesti, Focsani, Ramnicu Sarat, Buzau, Urziceni.
N-am facut decat vreo 2.500 de km intr-o saptamana si vreo 3.000 de poze. M-au impresionat multe, insa mi-au placut in mod special Sibiul, Sighisoara, Maramuresul studiat “din cap pana in picioare” si Vatra Dornei. Am organizat totul pe indelete si dimineata la 15.30 eram pe pozitii. Drumul a fost bun si liber, asa ca am ajuns in Sibiu cu noaptea-n cap, cand inca nici nu se deschisesera pravaliile. Mai bine, caci noua nu ne place aglomeratia absolut deloc. Să-ncepem povestile din circuitul nostru prin România frumoasă ...
Sibiu
Aici am vizitat ca toata lumea Piata Mare, Piata Mica, Piata Huet, Turnul Pielarilor, Turnul Rosu., Turnul Sfatului, Turnul Olarului, Podul Minciunilor, Turnul Scarilor, Muzeul Brukenthal. Cam toate obiectivele se gasesc relative aproape una de alta, in aceeasi zona.
Am mancat foarte bine la Crama Sibiului si daca mergeti acolo la fel de bine este si la Crama Ileana, ne-am plimbat apoi prin Parcul Padurea Dumbrava unde se afla si muzeul Satului in aer liber. Porumbeii din piata sunt atractia locului, toata lumea poposeste chiar si pentru cateva minute. Piata Mare este frumos amenajata, cu un spatiu deschis. Terasele si restaurantele sunt frumos aranjate si nu trebuie sa ratati vestitii covrigi din piata.
Un oras deosebit de frumos, curat si cu oameni primitori. Gasiti locuri de parcare peste tot, iar in weekend este gratis. Exista harti in multe puncte importante ale orasului unde va puteti informa cu privire la obiective si locatii. Simplul fapt ca alegeti o plimbare sau ceva de baut la o cafenea este un lucru deosebit de placut. Cred ca ar fi multe de spus despre Sibiu, insa pentru noi a fost ceva fugitiv, doar de o zi.
Crama Sibiana (Piata Mica) - www.cramasibiana.ro
Am mers la acest local tot datorita recomandarilor si impresiilor gasite pe internet Pe cat e de buna mancarea, pe atat de frumos decorat restaurantul, iar ospatarii incredibil de politicosi si gata sa-ti faca pe plac.Am mancat o ciorbita de fasole cu afumatura si ceapa rosie frecata bine, n-am vrut in bol de paine ca ma ingrasam prea mult :), iar la felul doi tochitura si carne la borcan, in untura, cum faceau bunicile. In surdina se aude o muzica banateana nemaipomenita, iar paharul de palinca a mers la fix. Asadar, crama e locul potrivit pentru cei care trec prin Sibiu. Frumos e sa te cazezi la pensiuni, case sau vile, sa incerci mancarea traditionala si sa lasi hotelul si mancarea fast food pentru alta data.
Complexul Dracula Danes (Sighisoara) - www.dracul.ro
Aici am fost doar in trecere. Initial am vrut sa ne cazam o noapte, dar rezervarile se fac cu cel putin o luna inainte si n-am gasit locuri libere.
Locatia mi-a placut, este un loc potrivit in mod special pentru familiile cu prichindei.Cand am ajuns noi majoritatea erau cu copiii la masa si era galagie in zona, aviz pentru cei tineri, care vor liniste. Exista o micuta ferma cu struti, lame, gaini, capre si porumbei albi, in fapt o atractie pentru pitici. Mai sunt si poneii de care se pot bucura. Poti chiar dona un leu pentru strutul tau. Din cate am vazut, se poate manca si carne de strut aici iar preparatele am auzit ca sunt exceptionale. Noi eram prea satui pentru a mai manca.
Verdeata multa, zona superba, insa mie personal mi s-a parut ca pe internet arata mult mai bine, ma asteptam la cu totul altceva. Spatiul mi se pare cam mic, un singur balansoar, care evident era tot timpul ocupat, si o piscina cam mica in raport cu numarul de turisti cazati. Daca mai multi turisti aleg sa-si petreaca ziua acolo se cam inghesuie, dupa parerea mea. Nu cred ca este potrivit nici sa stai mai mult de 2-3 zile pentru ca nu prea ai ce face mai mult timp acolo.
Sa nu fiu inteleasa gresit, dar noi suntem genul de oameni activi, carora le place sa exploreze. Noi ajungem acasa mai obositi decat am plecat, acesta e un loc minunat pentru cei care vor odihna. Din cate am vazut, exista trei posibilitati de cazare: hanul, pensiunea sau centrul ecvestru, insa din informatiile culese de pe internet am vazut ca de preferat ar fi cazarea si masa la pensiune sau ecvestru. Pensiunea are restaurant si crama, terasa, bar si piscine. Centrul ecvestru: camerele de la parter au terasa in fata cu masute si banci. Am gasit numai impresii de bine despre aceasta locatie.
Sighisoara
Sighisoara e un oras medieval, un loc in care istoria se simte si se pastreaza, iar arhitectura cladirilor din centrul vechi au o influenta germana. Am ales o noapte de cazare chiar in cetate, unde gasesti majoritatea obiectivelor interesante. Am bifat in agenda Turnul cu Ceas, Scarile Acoperite si Biserica din Deal care erau chiar langa noi, Piata Cetatii, Casa Vlad Dracul, Turnul Cositorarilor, Turnul Cizmarilor, Piata Centrala, iar celelalte pe data viitoare.
Pentru cazare am vrut ceva aparte, care s-a dovedit a fi o provocare pentru al meu sot, si anume o casa decorata in stil vechi, denumita “Casa Bunicii”. A trebuit sa se imbete ca sa doarma acolo :), dar pentru o noapte ce conta? Turistii straini cauta la noi ceva in genul asta, hoteluri au si ei, asa ca vor sa mearga la gazde care stiu sa-si primeasca oaspetii cu multa dragoste si mese imbelsugate, cu palinca si bucate traditionale. Pentru ca mi-a placut foarte mult Sighisoara, am ales ca de ziua mea sa mai petrecem vreo doua zile acolo, pentru a ne odihni dupa concediul care ne-a epuizat, dar de data aceasta ne-am cazat la Casa Cositorarului.
Cazare Casa Legenda - Casa Bunicii (www.legenda.ro)

Casa este exact langa terasa Casa Cositorarului, unde puteti savura deserturi minunate. O casa la cheie cu o camera mare cu doua paturi, o canapea, doua fotolii, mobilier vechi, soba si birou. Pe hol se afla o canapea, masa unde puteai manca, televizor si cuier. Bucataria era utilata cu strictul necesar, cuptor cu microunde, aragaz, frigider, chiuveta, dulap cu tot ce-ti trebuie si o baie cam invechita, ce-i drept.

Camera avea doua ferestre si o priveliste superba. Este potrivita pentru o familie cu copii care nu vor sa manance in oras si astfel au unde sa-si pregateasca masa. Camera a fost curata, am avut si un calorifer electric pe care l-am folosit toata noaptea caci fusese racoare, iar fara el n-am fi rezistat.Gazdele au fost dragute, insa cam mirate cand au vazut ca un cuplu de tineri alege Casa Bunicii si nu Camera Veche sau Camera Contesei. Exista vreo sase tipuri de camere, iar aceasta a fost o casa, practic.

Cei care se cazeaza la Casa Legenda beneficiaza de un discount de 25 % la Casa Vlad Dracul, insa noi nu am folosit-o, am consumat doar bauturi.Din informatiile stranse, am inteles ca preturile sunt foarte mari chiar si cu reducere, iar costul nu reflecta deloc calitatea. Dupa felul de a insista in legatura cu masa la restaurantul Casa Vlad Dracul, tind sa cred ca este tot afacerea dansilor sau au un anumit profit. Restaurantul arata foarte bine, insa nu era nimeni pe-acolo, asa ca mi-au intarit convingerile.

Una peste alta, ne-am distrat in noaptea aia, vorba sotului, sa avem de ce sa ne aducem aminte si sa radem :). "Casa bunicii" o fi amenajata in stil vechi, dar era nevoie de un minim confort. Baia era groaznica, mai rau decat pe vremea ... străbunicii. Robinetii cadeau, cada vai de mama ei si igrasie pe peretii holului.

Paturile maricele, dar nu foarte commode, exact ca pe vremea bunicii, intri direct in pielea personajului. Am vazut ca alti turisti, cazati in celelalte camere de la Casa Legenda, au fost multumiti, asadar proprietarii trebuie sa faca ceva cu aceasta Casa a Bunicii. Pentru o noapte si un singur duș nu m-a deranjat așa rau, insa de ce sa nu te cazezi in alta parte, la conditii mai bune?

In concluzie, nu mergeti aici, sunt atatea alte posibilitati de cazare in cetate si poate chiar la preturi mai mici si conditii mult mai bune. Pretul pentru cazare, fara masa, a fost 160 de ron/noapte, enorm dupa parerea mea. Iar serviciile au fost nesatisfacatoare! Pe langa problema cu baia, ne-a mai deranjat ceva. Am trimis e-mail cu ora sosirii noastre asa cum ni s-a cerut intre 18-20, iar proprietara s-a scuzat ca inca nu e curata camera in urma celor plecati, pentru că au intirziat cu check-out-ul. Noi oricum vroiam sa mancam si sa ne plimbam, nicidecum sa ne cazam imediat, pentru o noapte nici n-am coborat "cufarul" din portbagaj la cat de mare era, insa poate pentru altii ar fi fost o problema importanta imposibilitatea cazarii la o ora asa inaintata ...

Terasa Casa Cositorarului - www.casa-cositorarului.ro/
Terasa, cafenea si pensiune. Daca ajungeti in Sighisoara, nu ratati aceasta locatie! Exista un bar frumos amenajat la parter, cat si in mansarda. O terasa minunata, plina de flori, unde puteti servi atat cafele, ceaiuri, vinuri fine, cat si deserturi minunate facute in casa, dupa retete traditionale ale locului.In apropierea scarilor acoperite e o cafenea saseasca de-a Transilvaniei, iar pensiunea are doua camere amenajate in stil vechi. Camerele arata foarte bine si am gasit numai impresii pozitive la adresa lor. Am luat cate o cafea, ceai si tort de ciocolata nemaipomenit, toate servite de fete imbracate in straie sasesti. Nici nu ne-am plictisit, pentru ca ne-a tinut companie pisica terasei, care avea o energie la prima ora…..
Muzeul Satului Maramuresan din Sighetul Marmatiei - www.muzeulmaramuresului.ro
Parca este mai mare si mai frumos decat cel din Bucuresti. A fost o binemeritata plimbare in aer liber, mai ales dupa o masa inbelsugata. O singura doamna era in tot parcul. In casute poti intra linistit si chiar sa faci fotografii inauntru. Taxa a fost de vreo 12 lei pentru 2 persoane, plus taxa foto.
Al meu sot m-a prostit stanga dreapta si vroia sa iasa repede, cand doamna striga dupa noi “puteti urca si sus la biserica, e priveliste frumoasa si sunt casutele deschise”. Zic "vezi, Dumnezeu nu ti-a ajutat ca ai vrut sa ma tragi in piept :)". La intrare ne-au zis ca nu e mult de mers,. dar la cat eram noi de fezandati al meu nu stia cum sa plece mai repede. Vroia sa ma duca cu masina, si nu pe jos, ce plimbare o mai fi si aia :)
Cimitirul Vesel din Sapanta
Un loc deosebit pe unde trebuie sa treceti neaparat, locul acolo unde se face haz de necaz. Am inceput vizita cu urarea paznicului, "Sa aveti o zi buna!", de parca in cimitir ar putea fi vreodata buna :).

Impresionant era mesajul de pe o cruce, mesaj care suna cam asa: "Ce bine ar fi fost ca eu sa citesc si tu sa fii in locul meu". Ha-ha! Culmea cica, inca se mai fac inmormantari acolo. Am citit foarte multe mesaje, le-am si fotografiat pentru cei care vor sa ajunga macar virtual, insa iti trebuie o zi sa le citesti pe toate.

Cimitirul Vesel nu este prea "batran", are doar 80 de ani, artizanul lui fiind artistul popular Stan Ion Patras, care a imbinat in crucile de la Sapanta talentul sau de pictor, sculptor si poet. Inspiratia i-a venit de la faptul ca oamenii la priveghi beau, mananca, se distreaza si amintesc de viata celui dus.

Pe langa cimitir sunt multe tarabe cu suveniruri si magazinase. Foarte multa lume amarata, iar cateii, rupti de foame, mancau paine goala. Coada mare la gogosi imediat cum iesi din cimitir pe stanga. Pofta mare, asa ca stam si noi. Aveau un lighean in care faceau gogosile, am luat vreo 5 si n-am mancat decat una, restul la catei. Gogosile din Maramures sunt nemaipomenite, ca nicaieri, insa acestea balteau in ulei, nu se puteau manca. Cele de la Pensiunea Doina si de la mocanita au fost minunate, deci nu le incercati pe astea din Sapanta ca vi se apleaca :)

Memorialul Durerii
Un loc care meritat vizitat. Eu nu il aveam trecut la obiective insa al meu sot a tinut sa-l vada, m-a impresionat si pe mine, daca intri putin in pielea personajelor impactul este mai mare. O zi cred ca ar fi suficient pentru vizitare, noi l-am facut in vreo doua ore, nici pe graba, dar nici n-am dormit pe noi. Ca sa citesti in fiecare camera tot ce scrie iti trebuie foarte mult. Am luat si DVD-ul care a costat 40 de lei, insa nu merita. Se poate viziona doar pe calculator si nu este altceva decat ceea ce am vazut acolo, noi initial am crezut ca este vorba de un documentar, dar nimic deosebit. Nu prea e domeniul meu in ale povestitului aici, insa atasez mai multe fotografii care vorbesc.
Pastravaria lui Alex, din satul Mara - www.pastravaria-alex.ro
Un loc frumoas si o mancare minunata. Aici gasiti si cazare, si restaurant. Cascada artificiala atrage foarte multi turisti. Am mancat bors de peste, mamaliga cu branza si pastrav cu mujdei de usturoi. Mancarea a fost grozava, insa aveti ceva de asteptat. Fetele imbracate in costume traditionale sunt foarte dragute si amabile.Palinca am luat vreo 20 de litri. O parte din Sapanta si o parte din Sighet. Am fost la o bunica, care avea atarnata o sticla la poarta, al meu zice "te-ai prins ca e apa in ea?". M-a pus al meu sot sa gust din mai multe sticle, cate putin, cate putin, pana m-am facut praaaf :).
Manastirea Barsana
Situata la 12 km de Vadul Izei, manastirea din Bârsana trebuie vizitata. Cred ca asta e una dintre cele mai frumoase din țară! De mers si in muzeu, intrarea 1 leu parca, daca vrei sa lasi in cutie.
Baza Turistica si Crama Suior, urcare cu telescaunul
Pretul unui bilet era de 10 lei si include urcarea, coborarea si o bautura. A fost o plimbare placuta chiar daca au fost cativa stropi de ploaie si al meu are rau de inaltime. Sus e o priveliste frumoasa, noi am urcat singuri cu telescaunul, iar la coborare am avut un grup de copii pusi pe sotii. Am mancat la restaurant o ciorba de fasole grozava. Restaurantul e foarte frumos si tot facut din lemn. Cazarea este in jur de 250-300 de lei acolo.
Plimbare cu mocanita pe Valea Vaserului

O experienta minunata, daca ajungeti acolo trebuie s-o faceti si pasta. O calatorie cam obositoare, asa ca va trebui sa alocati cam o zi pentru aceasta plimbare. Plecarea se face din gara CFF Viseu de Sus, la ora 9, si va intoarceti cam pe la 16. Pe parcurs se fac vreo doua opriri scurte si popasul de la Paltin unde se face picnic timp de o ora. Acolo puteti merge cu merinde sau daca doriti puteti cumpara gratar (friptura de pui, porc, carnati), bauturi racoritoare si alcoolice.

Pe parcursul traseului, in mocanita este un loc amenajat de unde puteti lua gogosi delicioase, cafea foarte buna, bauturi si palinca.Trebuie sa va imbracati sport sa va simtiti comod si sa aveti niste haine mai groase pentru ca e racoare dimineata. Puteti alege sa stati intr-un vagon acoperit sau nu, in functie de vreme. Drumul parcurs este de 21 km, scurtat fiind caci inainte era dublu, acum afacerea a fost preluata de elvetieni, din cate am inteles. Pretul unui bilet este de 45 de lei pentru adulti. Cam piperat, dar merita totusi odata ce ai ajuns acolo, mai ales ca se stie in toata lumea ca este ultima cale ferata forestiera autentica pe care circula locomotive cu aburi, lemnul si apa punand in miscare motoarele locomotivelor.Ca sa va gasiti locuri bune trebuie sa ajungeti mai devreme, insa cam toate scaunele sunt asa de "comode" ca dupa atatea ore de mers ajungi cu popoul in piuneze :).

Daca aveti si “norocul” nostru, sa transporte unu' lemne inaintea mocanitei si sa-i cada cateva pe sina sa va tina cateva ore in plus pana le culege, e minune. Unii au luat-o pe jos ca nu mai aveau rabdare.Localnicii fac cu mana la vederea mocanitei plina cu turisti, cred ca in mintea lor ziceau “ia uite-i si p-astia, au dat o caruta de bani sa mearga cu prapadita asta de mocanita” :). Toata lumea la plecare era fresh, cu aparatele foto pe pozitii, scoase pe geam. La intoarcere, toti ca niste legume, pe scaune sprijiniti unii de altii, oboseala si palinca bat-o vina :). Una peste alta a fost frumos, mai ales ca m-am umplut de funingine cat am stat cu capul pe geam, insa a fost si cel mai obositor obiectiv bifat pe lista. Si inca ceva. Fiti pregatiti la la intoarcere: luati-o la goana, urcati-va in masina si dusi sa fiti, ca altfel stati dupa toate masinile din gara de va vine rau :).

Vatra Dornei, perla Bucovinei
Mi-a placut foarte mult orasul, curat, multa lume, frumos amenajat, am luat toate strazile la picior. Dar vai, ce să vezi (fac si eu ca tipu' cu masina din Spania, cu clima bizonica :)). Multe femei cherchelite prin zona! In Maramu am inteles, erau toti asa, si barbati, si femei, palinca cu margele e de vina. Dar aici o fi de la visinata? :)
Casa Bucovineana
Nu prea am fost incantata de mancare, iar de servire nici nu poate fi vorba.
Hotel Carol Vatra Dornei - www.hotelcarol.ro
Sotul meu a ramas cu sechele de la “Casa Bunicii” din Sighisoara si a zis ca nu mai vrea vreo "Casa pescarului" sau alte experiente de genul asta, asa ca l-am dus la hotel. Am ales Hotel Carol, o cladire impunatoare, dar care a fost spital de TBC. Nu am avut rezervare, ci am ales la fata locului. Am stat doua nopti si totul ni s-a pus pe factura, atat cazarea, cat si masa. A fost foarte bine, am avut o camera cu salon, baie mare si curata, iar mancarea foarte buna. Micul dejun nu prea grozav, ar fi putut fi mai diversificat, insa mancarea gatita a fost grozava.
Am servit mancare chinezeasca care nu ma asteptam sa fie asa de buna avand in vedere ca nu e restaurant cu specific, muschi de vita cu broccoli, o tigaie picanta, papanasi si vin la carafa foarte rece si bun.
Parcul Central, cu veverite
Parc foarte animat si frumusel. Am citit presa si am baut o cafea grozava cu cardamon la terasa restaurantului care da in parc, cred ca este si hotel pe partea cealalta. Servire foarte buna, ne-am simtit bine. Aici seara se canta la orchestra, insa este mai tot timpul plin. Toata lumea cumpara nuci de la magazinele cu suveniruri si prin parc se aude numai poc-poc, asa faceam si noi, bateam nucile una de alta sa vina veveritele :). Sunt satule, saracele, ca toti turistii le dau.A fost dragut cand am intrebat la un hotel despre parcul cu veverite si ne-a raspuns”care veverite?”. Replica sotului: "Cred ca le-au mancat astia ca pe lebede" :). De aici am luat cateva suveniruri mai deosebite. Am mai vizitat in drum Manastirea Voronet, Cetatea de Scaun de la Suceava, pasul Prislop, Manastirea Cozia.
Coliba Drumetului
Mancare buna, dar nu extraordinara. Plus ca am asteptat enorm de mult, in conditiile in care erau doar doua mese ocupate. Servirea acceptabila.
Zone prin care am trecut de-a lungul acestei calatorii: Pitesti, Calimanesti Caciulata, Manastirea Cozia, Cisnadie, Sibiu, Sighisoara, Targu Mures, Turda, Cluj Napoca, Gherla, Dej, Baia Mare, Sighetu Marmatiei, Vatra Dornei, Bucovina cu Doina Candreni, Poiana Stampei, Campulung Moldovenesc, Gura Humorului, Suceava Falticeni, Tragu Neamt, Piatra Neamt, Bacau, Adjud, Marasesti, Focsani, Ramnicu Sarat, Buzau, Urziceni.
Traseu dus:Bucuresti /Pitesti /Ramnicu Valcea / Manastirea Cozia / Calimanesti / Sibiu/Sighisoara/Targu Mures/Cluj/Gherla/Dej/Baia Mare/Sighetu Marmatiei (Sapanta, Huta Certezu, Blidari, Firiza, Bia Sprie, Cavnic, Vdu Izei, Sat Sugatag, Feresti, Barsana, Calinesti, Ocna Sugatag, Leordina, Stramtura, Rozavlea, Petrova, Viseu de Jos, Viseu de Sus, Bogdan Voda, Sacel, Moisel, Borsa, Carlibaba)
Traseu intors:Vatra Dornei (Dorna Candreni, Poiana Stampei)/ Campulung Moldovenesc/ Partestii de Sus/Gura Humorului/ Voronet/Suceava/ Falticeni/ Targu Neamt/ Piatra Neamt/Bacau/ Adjud/ Marasesti/ Focsani/ Ramnicu Sarat/ Buzau/Urzicen

Manastirea Barsana

Suior

Suior, urcare cu telescaunul

Prin Maramu

Asa arata tori caii "maramureseni", cei mai frumosi cai, grasi de la atata iarba verde si cu ciururi rosii pentru deochi

susu 012

Muzeul Satului Maramuresean

memorialul durerii

Memorialul durerii

DSC07311 DSC07313 DSC07314 DSC07315 DSC07319 DSC07336 DSC07338 DSC07341 DSC07342 DSC07344